“Prace naukowców nad mózgiem trwają przeszło pięćdziesiąt lat. Ale jak “dokopiemy się” do założeń naukowców z przełomu XIX i XX wieku, odniesiemy wrażenie, że i oni poczynili bardzo duży krok w badaniach mózgu, choć bez pomocy dzisiejszej technologii. Do dziś sprawdzają się założenie pedagogów, biologów, lekarzy i patologów. Obecnie mózgi można skanować na bieżąco, tzn. można sprawdzać, które obszary mózgu “pracują” podczas wykonywania konkretnej czynności. Znacznie ułatwia to stawianie diagnoz. Najważniejsze dla mózgu są NEURONY. W zdrowym mózgu zdrowego człowieka może być ich nawet 100 mld. Każdy neuron może wygenerować do 10 tyś połączeń z innymi neuronami. Są to tzw. synapsy. Synapsy tworzą sieci połączeń. Im więcej tych sieci, tym sprawniejszy mózg, a za tym idzie – więcej umiejętności, szybsze przetwarzanie danych, łatwiejsza nauka. Mózg ludzi jest stworzony do nauki. Jest jak wielki komputer, który liczy, analizuje, przetwarza i sam decyduje o tym, co mu jest przydatne a co wyrzucić. To, co mózg zaciekawia (a temu towarzyszą zwykle emocje), pozostaje na dłużej. Grając wiele godzin w te same gry czy śledząc wciąż fejsbukowy profil, oglądając telewizję wykonujesz cały czas te same czynności, więc usypiasz swój mózg. Nie dajesz mu pracować, więc nie wykorzystujesz w pełni jego możliwości. A masz ich sporo! Pamiętaj, wiele organów możesz przeszczepić oprócz mózgu. Jeśli dostarczysz mu dużo atrakcji – czytanie książek, śpiewanie, gra na instrumencie, recytacja wierszy, sport, nauka, majsterkowanie, malowanie, lepienie, rzeźbienie, nauka języków obcych, wymyślanie zadań, udział w konkursach a nawet pisanie ściąg czy notatek – będziesz mógł na długo cieszyć się “młodym” i sprawnym mózgiem. Wykonując wciąż te same czynności, siedząc biernie przed TV czy komputerem lub z telefonem w ręku, likwidujesz neurony i synapsy. To z kolei prowadzi do demencji i powolnej śmierci mózgu. Decyzja należy do ciebie…
Zapraszam do świętowania
Pedagog szkolny Lidia Wąchała